Friday, January 8, 2010

kaldt

I det siste (ganske lenge!) så har det vært fryktelig kaldt, mellom minus 15 til 20 grader! Det resulterer i lite tur. Robin bryr seg ikke så mye om tempraturen, men jeg syns ikke det er så deilig å å når det er så kaldt -10, 12 det går greit. Reiki syns det er litt værre, men hun er tøffere enn jeg hadde trodd. Er med ut, men går litt på tre ben. Men om de får springe løse så viser de ikke noe tegn til ubehag, kan komme av at det ikke er saltet i skogen også da.

Var å handlet dekken til Reiki i dag, de hadde bare i stl 40 cm så det var litt stort, men funket. Men hun kunne ikke gå trappa med det, prøvde og da Robin kom stupende over henne så forsvant framføttene og hun rullet ned over trappa, stakkar lita! Gikk bra da.

På torsdag var det tid for kveld 6 på grunnferdighetskurset til Reiki, vi var inne i et fjøs og klasserom siden det var så kaldt.
- Vi gikk igjennom fot med vendinger, vedninger til høyre går ganske bra (hun kan komme litt langt ut på foten) men til venstre var verre! Så det må trenes på. Må jobbe litt med bakpartskontrollen og forståelsen av at hun skal førlge etter ( i utgangstillig) om jeg flytter meg.
- kryp. Det var vanskelig, har ikke jobbet noe med det. Bortsett fra at hun kryper bakover når hun blir ivrig. Så det var vanskelig, men tror ikke det er en øvelse jeg skal fokusere på nå.
- apport. Vi har prøvd oss litt på det, men hun er ikke akkurat noe naturtalent ;) Men faktisk så etter litt overtalelse så grep hun faktisk og holdt i et kvart halvsekund. Dette sakl vi jobbe mer med, men skal jobbe med det igjennom leken og grepet der. Rett og sikkertgrep, med vektforskyvning bakover.
- mens de andre trente på apport skulle vi trene bli. Jeg valgt både dekk og bli, og sitt og bil med avstands belønning. Gikk helt strålende! Det var masse hunder rundt og hun var sliten, men jobbet supert!

Er sikkelig fornøyd med det lille dyret mitt! Hun var inne med 5 andre hunder på et lite klasserom i nesten 2 timer og på slutten måtte hun også tisse. Så merket på slutten at hun begynte og bli sliten, så det er nok ikke optimalt men veldig god trening. På konkuranser så er det jo mye dødtid og mye forstyrrelser. Hun er enkel å ha med, lager ikke noe lyd, men sitter på bordet eller fanget i pausene.

Men Robin har jeg jobbet med avstandsdirrigering, men holder på å gi opp! Det er sikkelig vanskelig å få han til å sette seg bakover fra stå, tror det er vanskelig for han å skjønne forskjellen. Han har jo sattseg framover i 4 år så ser at det kan være vanskelig, så jeg tror vi skal legge det litt på is og heller fokusere på noe annet.
Ellers i Robin verden så har blitt sikkelig valp igjenn, på tur i dag så skulle han ta båndet jeg hadde i hånda og leke, han gikk også løs på en stor pinne som skulle dø. Kjæmpe søt er han når han holder på.

Reiki er en frekkas 2 ganger når hun har vært til mamma så har hun vært oppå spisebordet og forsynt seg, hun har ingen forståelse for sånt, men må nesten bare le for hun er jo så søt når hun gjør pøbelstreker og hun er ikke vanskelig å be slutte heller.

No comments: