Tuesday, October 7, 2008

Ny plan, nye muligheter!!

Ja, da har jeg grublet og tenkt endel på hvorfor Robin ikke vil jobbe med meg og har funnet svaret! Det var selvfølgelig min skyld alt sammen, som vanlig.
Men teorien er i allefall den at jeg forventer og krever alt for mye av det stakkars dyret. Jeg vil så gjerne kunne alt hele tiden, og inbiler meg at vi er så mye berde enn vi er..

Når han merker at jeg blir frusrtert når vi ikke klarer ting og det ikke går helt som forventet, så stikker han av og lager ablegøyer så jeg skal bli i bedre humør (når han er løs) eller så gir han opp og legger seg ned/ blir passiv (i bånd/inne).

Også når vi trener inn nye ting så er jeg veldig flink til og ta det rolig i starten og ta et skritt av gangen, men når det går bra så blir jeg så ivrig at jeg presser for mye og hopper over mange skritt på innlæringen å da kan det jo ikke annet en å gå til helvette!

Så planen er som følger: INGEN FORVENTNINGER! hunden kan ingenting, og om han ikke gjør det så kan han det ikke! (det er jo tatt rett fra læreboka!!)
-Så vi skal dra på mange nye plasser uten og gjøre noe bra observere, kanskje trene enkle ting som sitt.
-Begynne og gå spor.
-Melde oss på et kurs, ting går alltid mye bedre på kurs. (bare si fra om det finns nå bra)
-Ha det gøy med Robin, og gå mye løs!
- Trene super korte økter (NÅR Robin er motivert for det) helt etter boka steg for steg.
- Jeg skal roe ned!
Så får vi se hvordan det går, skal bli flinkere til og oppdatere så jeg kan følge med selv også.
- Gå mer tur med andre hunder.

hvordan fungerer planen fram til nå?
-Ingen utfall mot andre hunder den siste uken - jeg har roet meg i møtesituasjoner, venter ikke på at en av hundene skal starte!
-Mer trening glede hjemme inne og ute. Når jeg ser Robin er med og har lyst til at noe skal skje, får veldig fine økter. jeg tar med meg bare noen gobiter ut om gangen så jeg må inn og hente nye, da blir det litt pause og jeg kan tenke om jeg skal avslutte eller ikke.

Idag møtte vi Maja, Blomst og Twinki på vikåsen, først gikk vi en liten runde med Blomst. Gikk ganske bra, Robin hadde ikke vært ut enda så han var litt ivrig. Men Blomst er jo så eksemplarisk!
Så tok vi med Robin og Twinki opp i skogen og slapp de, så bare det lyste i øynene til Robin når han fikk springe løs OG med en så flott og sprek dame da.
De var perfekte sammen, Robin liker og springe når han leker og det gjør sannelig Twinki også. Så de sprang i fullfart i en time, det var kjempe deilig og se! Men han er ikke veldig intressert i meg, han følger med hvor jeg er, men det er det eneste. Men jeg var cool og stressa ikke selvom han ikke hørte på meg! Bra Randi!
Men det er vist ikke et menneske oppi der, så dit skal vi flere ganger!

Så vi skal også trene innkalling! fant en ganske bra artikkel på det som jeg skal teste ut.

Der er i allefall bra jeg ikke tar meg vann over hodet når det kommer til alt jeg skal trene på! Men får ta det litt etter hvert, så får vi se hvordan det blir.

Randi

No comments: